Retailactie zorgt voor veel meer traffic in de straat

Bijna 40.000 gescande vouchers en ruim 30.000 prijzen: de retailacties Club Sparen in Axel is zondermeer een succes. Tel daar de 3.000 euro bij op die verdeeld is onder vijftien lokale (sport-) verenigingen en het is duidelijk dat Axel hiermee een enorme boost heeft gekregen.

De ondernemersorganisatie Axclusief moet de actie nog met haar leden evalueren, maar de ondernemers die ik spreek zijn enthousiast. Jogi Deij bijvoorbeeld van Deto Jeans verruilde zijn aanvankelijke scepsis voor veel lof. Hij had niet verwacht dat een retailactie als deze zo zou aanslaan. Gelukkig zag hij direct vanaf dag één dat mensen bereid zijn om in de rij te staan voor het scanapparaat!  En logisch, want met het scannen van hun voucher maakten ze kans op aantrekkelijke prijzen. Bovendien steunden ze hiermee hun favoriete, lokale (sport-) vereniging!

Mooie prijzen en verleidelijke subprijzen

De ondernemers in Axel hadden een fraai prijzenpakket samengesteld, zoals een fitness jaarabonnement, een TV en kledingbonnen ter waarde van 250 euro. Daarnaast werd wekelijks onder de deelnemers een picknicktafel verloot. Het succes voor de deelnemende ondernemers zit echter in alle subprijzen. Dit zijn namelijk de prijzen die de traffic en de omzet in de winkel verhogen. Deto Jeans bijvoorbeeld bood vouchers aan met de aanbieding: tweede jeans voor de halve prijs. Het effect hiervan was groot. Mensen die net iets gekocht hadden, kwamen zelfs terug in de winkel om van deze actie te kunnen profiteren. Yvonne Moeliker van Le Bourget zag dat met name haar actie een gratis appelpunt bij een kopje koffie populair was. Ook Erica de Gucht van Erica Bodyfashion is enthousiast; over de drukte in de straat, de rijen voor het scanapparaat en over de extra aanloop in haar lingeriewinkel.

Meer omzet

Natuurlijk zijn er ook leerpunten. De lange wachtrijen voor het scanapparaat, maken wellicht een tweede scanner wenselijk. De actie maakt ook duidelijk dat het belangrijk is om goed na te denken over de subprijzen. Een gratis sjaal bij een winterjas zal weinig mensen aanzetten om die winterjas te kopen. En een korting op nachtkleding spreekt een te kleine doelgroep aan. Het is duidelijk dat mensen graag iets winnen of iets gratis krijgen. En ze zijn zelfs bereid daarvoor in de rij te staan. Het is zaak om die klant vast te houden en in je zaak te krijgen. Natuurlijk zet ik mijn kennis en ervaring graag in om het met iedere retailactie weer waar te maken: meer traffic, meer klanten, meer omzet!

 

deel: