korting kost onnodig veel geld

Korting geven lijkt voor veel ondernemers de manier om de omzet op te krikken of nieuwe klanten te verleiden. Logisch, korting geeft je verkopen een impuls. Toch is deze vraag gerechtvaardigd, hou je onderaan de streep ook daadwerkelijk meer over? Ik denk eigenlijk dat daarover creativiteit vereist is. 

Korting voor goede en nieuwe klanten

Natuurlijk, het is een leuke geste om je klanten tijdelijk minder te laten betalen, bijvoorbeeld om aan goede klanten duidelijk te maken dat je blij met ze bent. En dat ben je ook, ze zijn immers verantwoordelijk voor een flink deel van je omzet. Slim is ook om een nieuwe klant bij zijn allereerste aankoop, een korting aan te bieden voor de tweede aankoop. Een andere reden om korting te geven kan zijn dat je van een voorraad af wil. Misschien is je product seizoensgebonden, bijna over de datum of uit de mode. Voorraad kost geld en dan is korting een prima manier om voorraden af te bouwen.

Welke doel dien je?

Vraag je altijd af met welk doel je korting geeft. Misschien was die vaste klant toch wel gekomen, ook zonder korting. En dan tegen een betere marge? Omdat kortingen vaak worden gegeven aan alle klanten, geef je de korting ook aan klanten die anders toch wel bij je hadden gekocht. Voor alle merken geldt een drempeleffect. Deze schommelt tussen de 15% en 25%.  Dit wil zeggen dat een lager kortingspercentage niet leidt tot hogere verkopen. In die gevallen gooi je dus gewoon marge weg. Een negatief effect van korting is bovendien dat klanten gaan vermoeden dat je te duur bent. Als jij zoveel van de prijs kunt af doen, was de oorspronkelijke prijs misschien wel te hoog.

Creatieve spaaracties

Het geven van korting is een snelle, weinig creatieve manier van marketing. Het is een heel makkelijke manier om klanten meer waar voor hun geld te geven. Maar het grote nadeel is dat het in veel gevallen marge en dus geld kost. Vraag je daarom af of je het effect dat je wenst te bereiken, misschien op een andere manier haalbaar is. Ik denk daarbij aan een aantrekkelijk give-away, een uitdagend spaarprogramma of een vernieuwende retailactie. Kortom, wees creatief. Ik denk graag met je mee. 

deel: