actie met drie winnaars

Laatst hoorde ik van een retailactie in Noord-Brabant. Ondernemers deelden muntjes uit bij besteding van een bepaald bedrag. Deze konden vervolgens gedoneerd worden aan één van de deelnemers (sport-) verenigingen of buurtschappen. Die deze uiteraard weer konden besteden bij de deelnemende ondernemers. Een dergelijke 'kringloop' is een geweldig idee. In deze gemeente was hier maar liefst 15.000 euro mee gemoeid.

Lokaal, direct en eenvoudig; het klinkt goed. Toch ontbreekt er voor mij nog iets aan deze actie, namelijk de prikkel voor de consument om deel te nemen. Of in goed Nederlands: what's in it for me? De retailactie Club Sparen van Ivooh! retailconcepts + events voegt dat element toe. Een essentieel element als je het mij vraagt, want het is juist de klant die deze 'kringloop' op gang moet brengen.

Lokaal sparen

Lokaal sparen heeft iets heel aantrekkelijks. Lokaal te winkelen en door lokale verenigingen te steunen, wordt de leefbaarheid en de samenhorigheid in een stad, dorp of wijk verder versterkt. Ook voor de deelnemende ondernemers in Club Sparen lucratief. Tel maar uit; meer traffic in de winkel, meer betalende klanten, grote klantentevredenheid, sterke loyaliteit en goodwill. 

Kans op prijs

Wat ik in de Brabants opzet miste, is de aandacht voor de sleutelpersoon in deze retailactie: de klant. Het is belangrijk om hem/haar te stimuleren om aan de retailactie mee te doen. Hoe kan dat beter dan met een kans op prijs?! Club Sparen biedt die mogelijkheid. Iedereen die zijn Club Sparen kaart scant, spaart voor zijn club of vereniging een bedrag bij elkaar en maakt bovendien kans op een aantrekkelijke prijs. Zo profiteren niet alleen de verenigingen en de deelnemende ondernemers, maar met een beetje geluk ook de deelnemers! 

deel: